Strona główna » Domeny i hosting » Zmiana nazwy domeny a SEO
Zmiana domeny a SEO

Zmiana nazwy domeny a SEO

W rozmowach z klientami dosyć często spotykam się z pytaniem o wpływ zmiany adresu WWW na widoczność strony w Google. Ponieważ temat ten pojawia się regularnie, a odpowiedź wbrew pozorom nie jest zbyt prosta, postanowiłem Wam nieco przybliżyć to zagadnienie.

Najważniejszy element przenoszenia witryny pod nowy adres WWW to prawidłowe ustawienie przekierowania starych adresów URL na nowe. Tego typu przekierowanie wykonujemy za pomocą przekierowania stałego (redirect 301), co oznacza że zawartość strony zostaje przeniesiona w nowe miejsce na stałe. Dzięki temu algorytmy wyszukiwarek mogą sprawnie wyindeksować stare adresy i zaindeksować w ich miejsce adresy URL nowej strony. Co istotne, dzięki przekierowaniu 301, także wszystkie linki prowadzące do Twojej starej domeny trafią w nowe miejsca, utrzymując w ten sposób pozycje strony w wyszukiwarce. Nie oznacza to jednak, że nie powinieneś pomagać robotom indeksującym w jak najszybszym dotarciu do Twojej witryny. Jeżeli tylko jest to możliwe, spróbuj zaktualizować adresy URL w linkach do witryny wszędzie tam gdzie masz do nich dostęp. To z pewnością przyspieszy cały proces i dodatkowo wzmocni pozycje nowej witryny w wyszukiwarce.

Wszystkie przekierowania powinny być wykonane jeden do jednego, co oznacza, że każda stara podstrona serwisu zostaje przekierowana na jej nowy odpowiednik. Jest to niezwykle istotne, ponieważ przekierowanie wszystkich podstron jedynie na stronę główną nowej witryny powoduje znaczący spadek widoczności w wyszukiwarce.

Reguły przekierowań ustawiamy w pliku .htaccess lub jeżeli nie wiemy jak to zrobić, to zlecamy taką pracę specjaliście SEO / informatykowi. Następnie sprawdzamy czy przekierowania działają prawidłowo. Możemy to zrobić ręcznie, wchodząc na stare adresy URL i obserwując czy w ten sposób trafiamy na nowe lub nieco dokładniej, korzystając z narzędzia do monitorowania błędów w Narzędziach dla Webmasterów Google.

Na koniec dodajemy nową witrynę w Narzędziach dla Webmasterów i weryfikujemy własność witryny. Przygotowujemy sitemapę z nowymi adresami i zgłaszamy ją do pobrania.

Dwie istotne wskazówki:

Porada

  • Upewnij się, że stara domena będzie dostępna do momentu aż cały serwis zostanie poprawnie przeindeksowany w wyszukiwarce. Wyłączenie jej zbyt szybko spowoduje, że wyszukiwarka nie zdąży pobrać wszystkich adresów URL. Google zaleca utrzymywanie starej domeny przez okres 6 miesięcy, ale w większości przypadków (w szczególności dla małych stron) w zupełności wystarczy kilka tygodni.
  • Jeżeli stara strona jest dodana w Narzędziach dla Webmasterów, nie usuwaj jej. Dzięki temu będziesz widział komunikaty o ewentualnych problemach z jej dostępnością lub błędy w przekierowaniach na nową domenę.

Prawidłowo wykonana zmiana adresu WWW nie ma negatywnego wpływu na SEO, a spadki pozycji wynikające z konieczności przeindeksowania adresów URL są jedynie chwilowe. Należy jednak pamiętać, aby cała operacja została dokładnie zaplanowana i rzetelnie wykonana. Jeżeli tego nie dopilnujemy, narażamy się na utratę części ruchu organicznego lub w najgorszym przypadku jego całości.

Mam nadzieję, że nieco przybliżyłem temat. Jeżeli coś wymaga wyjaśnienia lub potrzebujecie bardziej szczegółowych informacji, piszcie śmiało!

Komentarze

wpisów

W branży SEO od 2008 roku. Pracował jako Kierownik Projektów SEO w Trader, grupa Agora S.A. Aktualnie Senior SEO Specialist w Agencji Whites, administrator grupy "Pozycjonowanie stron WWW" na FB i freelancer SEO.