Strona główna » SEM » Zasady organizowania konkursów na Facebooku

Zasady organizowania konkursów na Facebooku

Informacje zawarte w poniższym artykule są już nieaktualne. Przejdź do najnowszego wpisu jeżeli chcesz poznać aktualne zasady przeprowadzania konkursów na Facebooku (adnotacja dodana 10 stycznia 2014 r.).

Trudno znaleźć osobę, która lubi czytać regulaminy, jednak są sytuacje w których konieczna jest nawet bardzo szczegółowa znajomość tego typu dokumentów. Dotyczy to także zasad przeprowadzania konkursów na Facebooku, ich łamanie może wiązać się z poważnymi konsekwencjami. W niniejszym artykule prezentujemy wyciąg najbardziej istotnych informacji, dzięki którym możesz mieć pewność, że przygotowany przez Ciebie konkurs będzie w pełni legalny i zgodny z zasadami Facebooka.

Najważniejszą sprawą o której powinieneś wiedzieć jest fakt, że konkurs organizowany na łamach jakiegokolwiek serwisu, powinien spełniać nie tylko zasady wymienione w regulaminie, ale także wymogi prawa obowiązującego w danym kraju. W Polsce zostały one ujęte w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.). Ustawa mówi jednoznacznie, że w przypadku gier losowych, nawet takich w których wygrana jest symboliczna, należy zdobyć odpowiednie dokumenty zezwalające na taką działalność. Cała procedura kosztuje kilka tysięcy złotych, a przejście przez nią jest koniczne aby taka akcja marketingowa była legalna. Tymczasem zarówno na Facebooku jak i ogólnie w internecie, można znaleźć całą masę nielegalnie przeprowadzanych loterii. Większość osób, która je tworzy nie zna przepisów powyższej ustawy i ślepo kopiuje pomysły przygotowane przez inne osoby, nie przypuszczając nawet, że łamią prawo. Wykrywalność i karalność tego typu przestępstw jest znikoma i dotyczy najczęściej dużych podmiotów gospodarczych. Jednak nie zmienia to faktu, że takie działanie jest nielegalne i może skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi. Jeżeli chcesz uniknąć formalności związanych z organizacją loterii lub nieprzyjemności dotyczących złamania zasad ustawy o grach hazardowych, zrezygnuj z pomysłów, w których wygrana zależy od czynników losowych. Przykładem loterii jest zabawa, w której wyłonienie zwycięzcy polega na wylosowaniu go z puli wszystkich osób biorących udział. Tymczasem mała zmiana, w ramach której zwycięzca zostaje wybrany na podstawie określonych wcześniej kryteriów wyboru powoduje, że nie mówimy już o loterii, a konkursie.

Konkurs, który nie nosi znamion gry losowej czyli taki, w którym wygrana nie zależy od czynników losowych nie musi być nigdzie zgłaszany, nie wymaga żadnych zaświadczeń ani opłat. Podlega natomiast wszystkim tym zasadom, które zostały wymienione w regulaminie Facebooka:

1. Po pierwsze dołączenie do konkursu jest możliwe tylko i wyłącznie na stronie zakładki FanPage lub wewnątrz konkursowej aplikacji. Oznacza to, że dołączenie do konkursu nie może się odbywać poprzez polubienie strony lub wpisu, ani też udostępnienie ich zawartości. Nie wolno zbierać uczestników w komentarzach pod wpisem na profilu. W postach i komentarzach możemy jedynie zachęcać do wzięcia udziału w konkursie i kierować stamtąd do miejsca, w którym użytkownicy mogą dołączyć do konkursu (czyli do zakładki lub aplikacji).

2. Po drugie udziału w konkursie nie można uzależniać od polubienia zamieszczonego na niej wpisu, zdjęcia czy komentarza. Warunkiem udziału w konkursie może być jedynie polubienie FanPage, zameldowanie się w określonym miejscu lub na określoną stronę poprzez Facebook Connect.

3. Zasada opisana w punkcie pierwszym czyli mówiąca o tym, że dołączenie do konkursu może się odbywać jedynie poprzez zakładkę na FanPage lub konkursową aplikację, dotyczy także nadsyłanych materiałów. Jeżeli konkurs polega na przesłaniu zdjęć i wyłonieniu najciekawszego, to wczytywanie zdjęć również powinno się odbywać poprzez zakładkę lub aplikację. Nie wolno tego robić w ramach galerii Facebooka.

4. W regulaminie Facebooka znajdziemy też taką informację, aby nie określać go jako sponsora ani administratora stworzonego przez nas konkursu. Taki zapis może zakończyć się zablokowaniem aplikacji lub naszego konta. Zabronione jest także zachęcanie do rejestracji na Facebooku pod pretekstem wzięcia udziału w konkursie. Ten zapis wynika z uwarunkowań prawnych jakim podlega sam serwis z tytułu prowadzonej działalności.

5. Ostatnia ważna sprawa to poinformowanie zwycięzców o wygranej. Komunikacja tego typu nie może się odbywać poprzez system wiadomości dostępny na Facebooku, ani za pomocą udostępnianego przez serwisu chatu. W regulaminie nie ma mowy o publikacji na stronie uczestnika, jednak można się domyślać, że tego typu informowanie o wygranej również jest zabronione. Prawidłowy sposób komunikacji o wygranej to wysłanie wiadomości mailowej lub kontakt telefoniczny. W zależności od wybranego wariantu powinniśmy zebrać tego typu kontakt w chwili kiedy użytkownik dołącza do konkursu.

Powyższe zasady są jednoznaczne i przejrzyste, chociaż domyślam się, że niektóre z nich mogą być dla wielu osób sporym zaskoczeniem. Na pocieszenie dodam, że jeszcze dwa lata temu zorganizowanie konkursu na Facebooku było możliwe tylko w przypadku uiszczenia wysokiej opłaty. Od 2010 roku konkursy są bezpłatne, więc możemy korzystać z tej możliwości do woli. Ciekawy konkurs jest świetnym sposobem na zgromadzenie fanów lub promowanie produktu. Jednocześnie planujmy go z głową i z zachowaniem powyższych zasad. Szkoda by było gdyby akcja marketingowa przeprowadzona w celu pozyskania fanów, spowodowała zamknięcie naszego FanPage.

TAGS:

Komentarze

wpisów

W branży SEO od 2008 roku. Pracował jako Kierownik Projektów SEO w Trader, grupa Agora S.A. Aktualnie Senior SEO Specialist w Agencji Whites, administrator grupy "Pozycjonowanie stron WWW" na FB i freelancer SEO.