Pozycjonowanie w wynikach organicznych czy reklama Google AdWords? W co lepiej zainwestować pieniądze? Jakie są plusy i minusy tych form reklamowych? Dokonując wyboru najbardziej optymalnego sposobu promocji w wyszukiwarce, warto poznać kilka podstawowych faktów, które z pewnością ułatwią nam podjęcie decyzji.
W co ludzie klikają?
Firma badawcza GroupM UK and Nielsen przeprowadziła badanie na 28 milionach użytkowników, którzy wygenerowali ponad 1,4 miliarda wyszukiwań w wyszukiwarce. Na tej podstawie ustalono, że aż w 94% klikamy w wyniki organiczne, a jedynie w 6% w płatne boksy reklamowe. Jak widać, pozycjonowanie strony generuje dużo większy ruch niż promowanie poprzez płatne linki (oczywiście przy założeniu, że strona została wypozycjonowana na wysokie pozycje). Na uwagę zasługują także bardziej szczegółowe dane dostarczone przez GroupM UK and Nielsen. Rozbijając ruch organiczny na czynniki pierwsze okazuje się, że aż 48% kliknięć stanowią wejścia w stronę, która pojawiła się na pierwszej pozycji. Pozycja druga to średnio 12% ruchu, pozycja trzecia 8%, a kolejne uzyskują jeszcze mniejszą liczbę klików. Oczywiście na pierwszej stronie wyników wyszukiwania (tzw. TOP10) zamyka się prawie cały ruch pochodzący z wyszukiwania (99%), ale to chyba nie jest dla nikogo zaskoczeniem.
Co się bardziej opłaca?
Wszystko zależy od słów kluczowych na jakie promujemy swoją stronę. Stawki są bardzo różne, jednak najczęściej pozycjonowanie jest znacznie tańszą formą reklamy od płatnych linków. Warto wiedzieć, że płatne boksy reklamowe można wyłączyć w każdej chwili i w ten sposób przestać za nie płacić. Tymczasem w przypadku pozycjonowania podpisujemy umowę z firmą świadczącą tego typu usługi, a umowa zobowiązuje nas do stałej comiesięcznej płatności przez ustalony okres czasu. Jak widać płatne boksy reklamowe są dużo bardziej elastyczne w kwestii planowania budżetu reklamowego. Z drugiej strony trudno już dzisiaj spotkać firmę zajmującą się pozycjonowaniem, która życzy sobie regulowania płatności z góry. Zazwyczaj płacimy dopiero za uzyskany efekt, więc w tym wypadku również jest to wygodna forma rozliczania się za ruch na stronie WWW.
Czas oczekiwania na efekty.
Kolejnym ważnym tematem i zasadniczą różnicą pomiędzy pozycjonowaniem a AdWords jest czas oczekiwania na efekty. W przypadku płatnych linków kampanię reklamową można uruchomić praktycznie z dnia na dzień. Natomiast na efekty pozycjonowania trzeba trochę poczekać – od 2 tygodni do nawet kilku miesięcy jeżeli nasze słowa kluczowe są bardzo popularne a na rynku działa dużo firm konkurencyjnych. Pamiętajmy jednak o skuteczności obu form reklamowych: pozycjonowanie strony przynosi nam dużo większy ruch niż promowanie w postaci boksów reklamowych. Z tego względu wiele firm zleca obie kampanie jednocześnie. Reklamy AdWords przynoszą wtedy mały ruch, za to już na starcie kampanii. Natomiast pozycjonowanie zaczyna być skuteczne dopiero po kilku tygodniach, ale za to generuje nieporównywalnie większy ruch na naszej stronie.
Dodam tylko że sporo się zmieniło jeżeli chodzi o firmy SEO i umowy jakie się podpisuje. Coraz częściej jest teraz umowa abonamentowa i praktycznie można ją zakończyć równie szybko jak zamknąć kampanię adwords. Dzisiejsze SEO jest duzo bardziej elastyczne niz kiedyś 🙂