Strona główna » SEM » Jak zlecić obsługę AdWords?
Jak zlecić obsługę AdWords?

Jak zlecić obsługę AdWords?

Jeśli zamierzasz nawiązać współpracę z agencją zajmującą się prowadzeniem kampanii AdWords, to poniższe odpowiedzi z pewnością pozwolą Ci na lepsze zrozumienie tematu i przygotowanie się do pierwszej rozmowy na temat Twojej kampanii. Nie zagwarantuję Ci, że wszystko co tu napiszę jest praktyką rynkową. Każda firma ma swoje własne zasady i podejdzie do współpracy z Tobą nieco inaczej. To co tutaj znajdziesz, to najbardziej popularne zasady stosowane m.in. w mojej firmie.

Ile kosztuje AdWords?

Właściwie zależy to tylko od tego ile chcesz przeznaczyć na reklamę. Kampanie AdWords zaczynają się od 300 zł, a potrafią kończyć się na 100 tysiącach i więcej. Zależy od skali, potrzeb, wielkości firmy. AdWords pod tym względem jest fajnym narzędziem. Nie ma narzuconych minimalnych i maksymalnych wartości. Dla zapytań lokalnych, specjalistycznych wystarczy 300 zł. Kampania na cały kraj, na popularną frazę może wynieść 40 tysięcy i więcej. Do tego trzeba doliczyć koszt zarządzania. Większość firm stosuje model procentowy od budżetu np. 10%, nie mniej niż 199 zł netto. Przy bardzo małych kampaniach najprawdopodobniej wynegocjujesz niższą opłatę za prowadzenie.

Ile trzeba przeznaczyć na kampanię linków?

Można to policzyć w przybliżeniu. Mamy szacunkowe stawki za słowo kluczowe i miesięczną liczbę wyświetleń. Liczymy przybliżoną liczbę kliknięć (5-7% przy popularnych frazach, do 25% przy niszowych), sumujemy słowa kluczowe i w ten sposób z dużym przybliżeniem możemy oszacować całość. Oczywiście są to tylko szacunki, więc faktyczna cena może od nich nieco odbiegać. Najczęściej stosowaną praktyką jest uruchomienie testowej kampanii i zbadanie dokładnych kosztów (bazując na skuteczności i konwersji), a następnie negocjowanie finalnego budżetu. Zazwyczaj kwota mieści się gdzieś między pełnym pokryciem wyników wyszukiwania, a wymaganiami inwestora.

Kto wybiera słowa kluczowe do mojej kampanii?

Zazwyczaj firma, która zajmuje się obsługą kampanii, ale dużo zależy od konkretnego zamówienia. Czasem jeśli wspomagamy pozycjonowanie to wiadomo, że w ramach AdWords będziemy działać na hasła niszowe, które mogą wyjść drożej w pozycjonowaniu. Czasem pokrywamy słowa które nie są jeszcze wypozycjonowane, a na których firmie bardzo zależy. Innym razem wybieramy hasła od początku do końca i czekamy na akceptację firmy. Nigdy nie jest tak, że puszczamy kampanię bez pytania. Zawsze wymagamy zgody od firmy powierzającej nam prowadzenie. To samo jeśli chodzi o teksty reklamowe. Pytamy właściciela firmy jakie ma przewagi konkurencyjne, co chce wyeksponować, w czym jest lepszy i bazując na tym piszemy teksty i przekazujemy do akceptacji.

Za co konkretnie płacę w AdWords?

Skoro kampanię można stworzyć samemu, to po co płacić firmie za jej prowadzenie? Szczerze? Nie trzeba. Spokojnie można przygotować kampanię samemu i prowadzić ją we własnym zakresie. To trochę tak jak z malowaniem mieszkania. Można je przecież wykonać samemu i prawdopodobnie wyjdzie nam to całkiem nieźle. Trzeba jednak pamiętać, że będziemy to robili dłużej niż fachowiec, a efekt nie będzie w pełni profesjonalny. Nie mówiąc już o tym, że wydamy dodatkowe pieniądze na wszystkie niezbędne narzędzia, których na co dzień nie używamy. Podobnie jest z kampanią AdWords. Przewaga wyspecjalizowanej firmy jest taka, że fachowcy zrobią to po prostu szybciej, dopasują trochę lepiej i wiedzą co potem zrobić, żeby było jeszcze lepiej. Po prostu oszczędzą Ci trochę kosztów i czasu. No i jeszcze dochodzi optymalizacja. Często początkowy kształt kampanii ma się nijak do późniejszego, po prostu wydziela się słowa do osobnych grup, modyfikuje teksty, dodaje, odejmuje słowa, robi testy, zmienia dopasowania, wyklucza niektóre rzeczy.

Kiedy możemy wystartować z kampanią?

To pytanie pojawia się dosyć często, a odpowiedź wbrew pozorom nie zawsze jest jednakowa. Małe kampanie można wystartować nawet w dwa dni robocze. Duże – to wszystko zależy od skomplikowania. Najdłuższy czas oczekiwania w naszej firmie jaki pamiętam to około trzech tygodni (dla sklepu internetowego z listingiem produktów, remarketingiem i banerami).

Jakie będą efekty kampanii?

Na początek należy ustalić czego od klient oczekuje od kampanii, a oczekiwać można bardzo dużo i bardzo różnych rzeczy. Najprostszą konwersją jest tak naprawdę „odezwanie się do firmy” poprzez telefon albo e-mail, ewentualnie zakup usługi lub produktu. Równie dobrze może to być też kampania wizerunkowa i wtedy tak naprawdę liczy się tylko odpowiednie miejsce i ilość wyświetleń połączonych z dostateczną klikalnością. Idąc dalej: zapis na newsletter, przeczytanie artykułu mierzone przez czas pozostawania na stronie, ściągnięcie pliku. Najpierw cel. Potem ustalamy efekty i do nich dążymy, a ilość wejść na stronie zależy od budżetu. Koszt kliknięcia zaczyna się od około 1 zł, a kończy na 12 złotych i więcej. Wydaje się dużo – ale to wszystko kwestia zwrotu poniesionych nakładów. Dopóki zwrot następuje, to koszt nie jest duży.

Czy konkurencja może wyklikać moje linki AdWords?

Teoretycznie Google wyłapuje nieprawidłowe kliknięcia i nie pobiera za nie opłat. W praktyce trzeba pamiętać, że żaden system nie jest doskonały i ten też czasem kuleje. Co wtedy? Jeśli widzimy anomalie na koncie (np. współczynnik odrzuceń wzrósł nagle albo budżet znika w nietypowym tempie) prosimy o logi serwera klienta, opracowujemy odpowiedni plik, wyłapujemy anomalie i przesyłamy zgłoszenie bezpośrednio do Google. Zazwyczaj zgłoszenia takie zostają rozpatrzone pozytywnie. Pamiętajmy, że 5 kliknięć z jednego IP to nie jest anomalia. Niektóre ścieżki zakupowe potrafią mieć nawet 10 i więcej interakcji. Osoba wchodzi, wychodzi, porównuje, szuka u konkurencji, otwiera ponownie naszą stroną żeby sobie coś sprawdzić, zostawia na następny dzień, wchodzi po linku następnego dnia, potem pokazuje znajomemu i dopiero kupuje.

Sposoby rozliczeń za linki sponsorowane

Zazwyczaj prowadzimy kampanie na naszym własnym koncie, tzw. MCK (moje centrum klienta). W takim wypadku prosimy o płatność z góry i nie trzeba podpisywać żadnej umowy. Kiedy budżet powoli zaczyna się wyczerpywać, informujemy o tym klienta i prosimy o kolejną wpłatę. Proste, szybkie, skuteczne, nie zobowiązujące. Kampanie można włączyć i wyłączyć kiedy się chce (np. na czas urlopu albo na słabszy sezon). Przy dłuższej współpracy możemy spokojnie podpisać umowę i przejść na płatności terminowe. Dokładnie na takich samych zasadach na jakich współpracujesz zazwyczaj z innymi firmami.

Jeśli przejmujemy prowadzenie kampanii na koncie klienta to tak, wtedy trzeba podpisać z nami umowę na konkretny czas. Ale spokojnie, w umowach często zobowiązujemy się do osiągnięcia konkretnych efektów, które jeśli nie zostaną osiągnięte, to masz prawo do rezygnacji z naszych usług.

Na koniec ciekawostka, o której osoby przymierzające się do pierwszego skorzystania z AdWords mogą nie wiedzieć. Na chwilę obecną dla każdej nowej strony internetowej Google przyznaje kupon promocyjny o wartości 200 zł (po wykorzystaniu 100 zł). Zapytaj o to swoją agencję, bo zdarzają się firmy które o tym nie informują.

TAGS:

Komentarze

wpisów

Tworzy skuteczne kampanie linków sponsorowanych i buduje przewagę marek w internecie. Właściciel wykreowani.pl