Strona główna » Widoczność w Google » Google uruchamia aktualizację „Pingwin 3”
Aktualizacja Pingwin 3

Google uruchamia aktualizację „Pingwin 3”

Od wczorajszego poranka trwają burzliwe dyskusje w serwisach społecznościowych oraz na forach dla specjalistów SEO. Powodem tego zamieszania są znaczące zmiany w pozycjach stron. Także takich, które otrzymały filtr algorytmiczny po przejściu ubiegłorocznej aktualizacji „Pingwin 2.1”. Na chwilę obecną nie ma jeszcze oficjalnego potwierdzenia ze strony Google, ale charakter tych zmian wskazuje na rozpoczęcie długo oczekiwanej aktualizacji o nazwie „Pingwin 3”.

Jak działa Pingwin?

Pingwin jest tą częścią algorytmu wyszukiwarki, która analizuje przede wszystkim linki przychodzące (czyli linki prowadzące do Twojej witryny z innych stron). Wpływa na pozycję witryny, uwzględniając takie czynniki jak: łączna liczba linków, wartość stron linkujących, najczęściej używane nazwy odnośników, a nawet szybkość dodawania nowych linków. Wpływ może być zarówno pozytywny, jak i negatywny, w zależności od tego jaka jest wypadkowa wszystkich czynników. W skrajnych przypadkach Pingwin może nałożyć na stronę karę w postaci filtra, czyli znaczącego przesunięcia jej w dół wyników wyszukiwania. Dzieje się tak wtedy, kiedy używasz metod pozycjonowania niegodnych z zaleceniami Google. Na przykład stosujesz systemy wymiany linków lub w inny sztuczny sposób tworzysz linki niskiej jakości.

Jak sprawdzić czy moja strona otrzymała karę?

Jeżeli śledzisz sytuację SEO swojej witryny na bieżąco, to z pewnością dowiesz się o otrzymaniu kary stosunkowo szybko. W przypadku tzw. „kary ręcznej”, odpowiednia informacja pojawi się na Twoim koncie w Google Webmaster Tools. Znajdziesz w niej powód nałożenia kary i przykłady linków, które są szkodliwe dla Twojej strony. Z kolei filtr algorytmiczny (taki o którym nie zostaniesz poinformowany) poznasz po tym, że pozycje Twojej witryny spadły znacząco, na część pozycjonowanych haseł lub na wszystkie. Zresztą spadek ruchu organicznego będzie na tyle istotny, że na pewno zaobserwujesz to w Google Analytics. Oczywiście może się też zdarzyć tak, że po aktualizacji algorytmu Twoja strona zanotowała mniejsze bądź większe wzrosty. Małe wzrosty pozycji mogą wynikać z faktu, że inne witryny zostały przesunięte niżej i zwolniły w ten sposób poszczególne miejsca. Powodem dużego wzrostu jest najczęściej sytuacja, w której posiadałeś filtr algorytmiczny nałożony na stronę przez poprzednią wersję Pingwina, a obecnie dzięki Twojej większej dbałości o jakość linków prowadzących do strony, filtr został zdjęty.

— Update: 19 października, godz. 21:30 —

Barry Schwartz (redaktor w Search Engine Roundtable), otrzymał właśnie informację z Google, która potwierdza aktualizację algorytmu. Wdrożenie miało miejsce w nocy z piątku na sobotę, a jego skutki są już widoczne w takich narzędziach jak Algoroo (monitoring zmian algorytmu Google):

Pingwin 3 - wykres w Algoroo

Komentarze

wpisów

W branży SEO od 2008 roku. Pracował jako Kierownik Projektów SEO w Trader, grupa Agora S.A. Aktualnie Senior SEO Specialist w Agencji Whites, administrator grupy "Pozycjonowanie stron WWW" na FB i freelancer SEO.