Strona główna » Widoczność w Google » Eksperyment Groupona czyli wyindeksowanie serwisu z Google na 6 godzin
Eksperyment Groupon

Eksperyment Groupona czyli wyindeksowanie serwisu z Google na 6 godzin

Trzeba przyznać, że w Grouponie pracują dosyć zwariowani ludzie. Właśnie wpadli na pomysł, aby w ramach testowania danych analitycznych wyindeksować swój serwis z Google na sześć godzin i sprawdzić w ten sposób zależności pomiędzy ruchem typu „direct” a organicznym. Na szczęście dla pracujących w Grouponie speców od SEO, eksperyment zakończył się pełnym powodzeniem, a wnioski jakie z niego płyną okazują się niezwykle ciekawe, żeby nie powiedzieć zaskakujące. Przypadek Groupona dowodzi, że nawet 60% ruchu typu „direct” może być w rzeczywistości ruchem organicznym.

Zanim przejdę do omówienia szczegółów, pozwólcie, że zrobię mały wstęp na temat źródeł ruchu w serwisie. Większość osób zaznajomionych z analityką internetową zdaje sobie sprawę z faktu, że wejścia bezpośrednie to niekoniecznie tylko takie, które zostały wygenerowane poprzez wpisanie adresu w pasku przeglądarki. Tak naprawdę ruch typu „direct” ma dwie główne składowe:

– wejścia powstałe po wpisaniu adresu WWW w pasku adresowym przeglądarki
– wejścia, które nie posiadają „referera” czyli informacji o źródle pochodzenia

Wejść bez „referera” wcale nie jest mało. Zliczany jest tutaj ruch między innymi z takich źródeł jak:

– wejścia z linku na pulpicie
– kliknięcia na stronę w zakładce „Ulubione”
– przejścia z odnośników w dokumentach typu PDF, DOC i innych
– przejścia z linku w mailu jeżeli używamy desktopowej wersji programu pocztowego
– przekierowania do połączenia szyfrowanego HTTPS
– nie przekazują referera także niektóre aplikacje mobilne
– oraz linki generowane w JavaScript na przeglądarce Internet Explorer

A co wspólnego z tym tematem ma ruch organiczny? Otóż więcej niż można by przypuszczać. Okazuje się, że zablokowanie ruchu z Google na sześć godzin spowodowało jednoczesny spadek wejść bezpośrednich o 60%. To oznacza, że istotna statystycznie część ruchu Groupona pochodząca z wyszukiwań organicznych jest de facto oznaczana jako wejścia bezpośrednie.

Ruch organiczny a ruch typu direct

Powyższy wykres, opublikowany pierwotnie na SearchEngineLand.com, prezentuje wejścia bezpośrednie oraz organiczne w dniu przeprowadzenia testu. Spadek w okolicach godz. 11 – 17 to chwilowe zablokowanie ruchu organicznego, co wywołało istotny spadek na wykresie dla „directa”.

Pogłębiona analiza tych zależności wykazała kilka kolejnych ciekawych faktów. Na przykład to, że przeglądarki desktopowe radzą sobie z przekazywaniem „refererów” nieco lepiej niż mobilne. Wyjątkiem od tej reguły jest Internet Explorer, w przypadku którego aż 75% ruchu organicznego dla długich adresów URL jest błędnie kwalifikowana jako wejścia bezpośrednie. W przypadku desktopowych wersji Firefoxa, Chrome i Safari, odsetek niewłaściwie oznaczanego ruchu sięga 10-20%.

Komentarze

wpisów

W branży SEO od 2008 roku. Pracował jako Kierownik Projektów SEO w Trader, grupa Agora S.A. Aktualnie Senior SEO Specialist w Agencji Whites, administrator grupy "Pozycjonowanie stron WWW" na FB i freelancer SEO.