Strona główna » SEM » Obalamy mity: czy reklamy AdWords mają wpływ na pozycjonowanie?

Obalamy mity: czy reklamy AdWords mają wpływ na pozycjonowanie?

Ten mit obrósł już legendą do tego stopnia, że nawet w branży SEO można znaleźć osoby, które nadal uparcie twierdzą, że reklama AdWords ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony. Trudno powiedzieć czy są to jedynie branżowe zabobony, czy może raczej świadome działanie mające na celu zachęcenie klientów do rozszerzenia zakresu współpracy…

Faktem jest, że kampania AdWords nie ma żadnego bezpośredniego związku z pozycją naszej strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

Prawidłowo zoptymalizowana kampania linków jest jedną z najbardziej skutecznych form reklamy internetowej i z całą pewnością pomaga w promocji naszej witryny. W końcu popularna strona internetowa to jednocześnie taka strona, której treści są cytowane i do której użytkownicy zamieszczają linki. W tym sensie reklama AdWords ma pośredni wpływ na pozycjonowanie, ale jak łatwo zauważyć skala tego wsparcia jest tak znikoma, że nawet nie warta rozpatrywania. Równie dobrze można powiedzieć, że podobny wpływ na pozycjonowanie ma reklama naszej strony w kolorowym magazynie.

W ubiegłym roku Matt Cuts z Google oficjalnie potwierdził powyższe:

Korzystanie z usług platformy reklamowej Google AdWords nie ma żadnego wpływu na pozycję w naturalnych wynikach wyszukiwania. Google unika sytuacji, w których klient czy partner podlegałby specjalnemu traktowaniu, czy otrzymywał dostęp do dodatkowych porad związanych z obecnością w naturalnych wynikach wyszukiwania ze względu na współpracę w innych obszarach.

Mimo to wciąż można jeszcze natrafić na osoby, którzy wymyślają niestworzone teorie spiskowe i uważają, że Google kłamie. Pomyślcie jednak po co twórcy wyszukiwarki mieliby to robić? W którym kierunku zmierzałby ich biznes gdyby okazało się, że ranking preferuje opłacone strony? Czy twórcy tego niezwykle skomplikowanego algorytmu pozwoliliby sobie na takie ryzyko? Z pewnością nie.

Na koniec dodam, że w naszej agencji przeprowadziliśmy co najmniej kilkanaście krzyżowych obserwacji na stronach klientów i w żadnym przypadku nie zaobserwowaliśmy korelacji pomiędzy włączeniem/wyłączeniem płatnych linków, a pozycją rankingową w wyszukiwaniu organicznym. Z całą pewnością możemy stwierdzić, że kampania linków AdWords nie ma przełożenia na żaden z elementów budowania rankingu wyszukiwarki.

Autor wpisu: Konrad Łęcki, Specjalista SEO

TAGS:

Komentarze

wpisów