Serwis SearchMetrics udostępnił najnowsze wyniki badania czynników, które mają wpływ na ranking strony w wyszukiwarce. Badanie zostało przeprowadzone w czerwcu 2013 r. w USA, jednak z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że rozkład poszczególnych czynników dla wyszukiwania w Polsce będzie podobny.
Interesujący jest fakt, że czołowe miejsca w rankingu zajmują zdarzenia związane z aktywnością w social media. W trakcie badania w USA, najwyżej punktowane było dodanie +1 w serwisie Google+ oraz udostępnianie linków na Facebooku. Na najwyższych miejscach znalazły się także inne facebookowe zdarzenia, takie jak polubienia lub komentowanie oraz udostępnianie linków w serwisach Pinterest i Twitter.
Suma backlinków prowadzących do strony zajmuje nadal wysokie, bo drugie miejsce – ex aequo z udostępnianiem na facebooku oraz łączną liczbą facebookowych akcji. Warto wspomnieć, że coraz większą wartość uzyskują linki z atrybutem „nofollow”, które jeszcze do niedawna były uważane za mało znaczące w budowaniu rankingu. Jakość linków, zawartość kontentowa i ogólna budowa pozycjonowanej strony znajdują się na dalszych miejscach, ale nie wyciągajmy na tej podstawie zbyt pochopnego wniosku, że mają one mniejsze znaczenie. Liczba tego typu czynników jest tak duża, że po zsumowaniu ich wpływu na ranking, uzyskujemy wartości dużo wyższe niż te związane z łączną liczbą backlinków czy aktywnością w social media.
Wyniki badania SearchMetrics wnoszą wiele istotnych nowości, dlatego zachęcam Was do pogłębionej analizy załączonej grafiki i wyciągania własnych wniosków. W kontekście ostatnich dyskusji na forach branżowych, warto zwrócić uwagę chociażby na rolę czynnika jakim jest zawieranie się słów kluczowych w nazwie domeny. W ostatnim czasie wiele osób sygnalizowało spadki pozycji tego typu domen, co z kolei wywołało burzliwe dyskusje i spekulacje na temat zasadności stosowania „starej szkoły” pozycjonerskiej. Z badania SearchMetrics wynika jednoznacznie, że przesunięcia stron w rankingu nie oznaczają karania za używanie słowa kluczowego w nazwie domeny, a jedynie wynikają z obniżenia siły tego konkretnego czynnika. Ta zasada dotyczy zresztą całego URLa – stopniowo swoją moc tracą wszystkie słowa kluczowe znajdujące się w adresie. Ciekawy wniosek dotyczy także używania nagłówków, a konkretnie stosowania tagu H1 do wyróżniania pojedynczych słów kluczowych. Okazuje się, że stosowanie takich zabiegów optymalizacyjnych ma coraz mniejsze znaczenie w kształtowaniu rankingu.
Pełna lista czynników i ich wpływu na ranking Google, na podstawie analizy SearchMetrics:
Nie rozumiem jak linki z facebook-a mogą mieć tak duże znaczenie skoro są nodofollow? Chyba że coś się zmieniło o czym nie wiem?
Mysle, ze linki nofollow tez maja znaczenie i to coraz wieksze. Swoja droga moglibyscie wrzucic aktualizacje tego zestawienia na rok 2014 🙂
Myślę, że w przypadku linków z Facebooka atrybut dofollow / nofollow jest akurat mało istotny. Specjaliści rozwijający algorytm Google koncentrują się na najbardziej wiarygodnych wskaźnikach popularności witryny, a sygnały społecznościowe są pod tym względem nieco lepsze niż linki, które można kupować w dowolnej ilości.
Booty2000, z pewnością pojawi się zestawienie czynników rankingowych na rok 2014, jeżeli tylko SearchMetrics przeprowadzi takie badanie 🙂
To prawda, że na Facebooka i inne społecznościówki patrzy się pod kątem aurytetu strony, sam majesticseo wprowadził ostatnio udoskonalenia w swoim narzędziu. Możemy sprawdzić tematyczność danych serwisów, biorąc pod uwagę wykrywane przez majestica odnośniki do naszej strony.