Strona główna » News » Aktualizacja Google – 1 sierpnia 2018
Google Analytics na laptopie

Aktualizacja Google – 1 sierpnia 2018

W środę, 1 sierpnia 2018 Google rozpoczął wdrażanie najnowszej aktualizacji algorytmu wyszukiwarki. Serwisy internetowe na całym świecie, także w Polsce, odnotowały wyraźne zmiany pozycji oraz związane z tym spadki bądź wzrosty zasięgu organicznego. Ponieważ jest to temat niezwykle istotny nie tylko dla specjalistów SEO, ale także dla właścicieli serwisów, to w dzisiejszym artykule postaram się przybliżyć informacje z tym związane.

Pierwsze zmiany w pozycjach stron pojawiły się jeszcze w lipcu

W środowisku SEO mówi się o dacie 1 sierpnia 2018 jako tej właściwej dla wdrożenia najnowszej aktualizacji algorytmu. Wynika to z faktu, że właśnie tego dnia na Twitterze został opublikowany oficjalny komunikat o wdrożeniu. Jednak pierwsze wyraźne zmiany pozycji serwisów w wynikach wyszukiwania zostały zarejestrowane już 30 i 31 lipca. Dlatego nie jest wykluczone, że Twój serwis zanotował wzrosty bądź spadki jeszcze przed 1 sierpnia – widziałem takie przypadki w polskich wynikach Google. Należy pamiętać o tym, że wdrożenie tak dużej zmiany nie jest jednorazową akcją, którą można zrealizować jednego dnia. Danny Sullivan poinformował w dniu wczorajszym, że przeprowadzenie pełnego wdrożenia potrwa jeszcze kilka dni i do tego czasu należy spodziewać się zmian pozycji serwisów. Taka sytuacja jest charakterystyczna dla większych zmian w algorytmie Google i wielokrotnie miała miejsce już wcześniej.

Czego można się spodziewać w kolejnych dniach?

Skoro aktualizacja potrwa jeszcze kilka dni, to pewnie zastanawiasz się jakie może to mieć konsekwencje dla widoczności Twojej strony? Niestety nie jest wykluczone, że serwisy które nie zanotowały spadków w pierwszych dniach uruchamiania update’u, stracą widoczność w kolejnych dniach. W drugą stronę podobnie – przy poprzednich aktualizacjach algorytmu zdarzało się, że początkowo negatywne zmiany zasięgu organicznego, zostały wyzerowane lub wręcz zmieniały się w pozytywne czyli ostatecznie serwis uzyskiwał lepszą widoczność. To jednak rzadkie przypadki. Najbardziej prawdopodobny scenariusz to jedynie lekka korekta trendu z pierwszych dni wdrożenia. Korekta na plus bądź minus, zależnie od tego w którym kierunku pójdą zmiany uruchamiane w kolejnych dniach.

Wpływ aktualizacji algorytmu na polskie wyniki wyszukiwania

Poniższy wykres pochodzi z narzędzia Senuto i prezentuje zmiany pozycji stron w Google.pl. Widać wyraźnie, że największe fluktuacje pojawiły się 3 sierpnia i trwają do dzisiaj. Skala zmian jest wielokrotnie wyższa niż w przypadku wcześniejszych drobnych aktualizacji, które pojawiały się na przestrzeni ostatniego kwartału. Senuto - zmiany w SERP

Warto zwrócić uwagę, że wśród serwisów, które zostały dotknięte zmianami (zarówno negatywnie, jak i pozytywnie), znajduje się duża liczba stron o tematyce medycznej:

Serwisy które straciły lub zyskały widoczność po aktualizacji Google

W zagranicznych wynikach wyszukiwania rozkład zmian jest podobny dla różnych kategorii tematycznych. Jednocześnie opinie publikowane przez tamtejszych specjalistów SEO wskazują na to, że widoczność straciły strony YMYL bez odpowiedniej jakość EAT. Strony YMYL (Your Money, Your Life) to takie, których tematyka jest ważna bądź odpowiedzialna społecznie. Niewątpliwie tematyka medyczna do takiej należy. E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) określa poziom merytoryczny i wiarygodność kontentu. Przykładowo, jeżeli serwis publikuje porady zdrowotne i nie zapewnia odpowiedniej jakości treści, przez co powstaje ryzyko wprowadzenia użytkowników w błąd, co z kolei może mieć negatywne konsekwencje dla ich zdrowia, to Google przyznaje takiemu wydawcy niską ocenę EAT. Wysoką ocenę otrzymują serwisy, które publikują porady zdrowotne tworzone lub recenzowane przez lekarzy:

„High E-A-T medical advice should be written or produced by people or organizations with appropriate medical expertise or accreditation. High E-A-T medical advice or information should be written or produced in a professional style and should be edited, reviewed, and updated on a regular basis”.

Od tej ogólnej zasady są jednak istotne wyjątki. W wytycznych do jakości Google można przeczytać m.in. o tym, że doświadczenia zdrowotne, publikowane na forach przez zwykłych użytkowników, także mogą mieć wysoką jakość EAT:

„Some topics require less formal expertise (…) These ordinary people may be considered experts in topics where they have life experience. If it seems as if the person creating the content has the type and amount of life experience to make him or her an “expert” on the topic, we will value this “everyday expertise” and not penalize the person/webpage/website for not having “formal” education or training in the field. It’s even possible to have everyday expertise in YMYL topics. For example, there are forums and support pages for people with specific diseases. Sharing personal experience is a form of everyday expertise”.

Moja własna praktyka także potwierdza duży wpływ tej aktualizacji na serwisy typu YMYL. Wśród zyskujących lub tracących zasięgowo zwracają uwagę witryny publikujące porady zdrowotne, parentingowe i finansowe. Zaobserwowałem także spadki widoczności tych stron, które nie są dostatecznie dobrze zoptymalizowane pod urządzenia mobilne. Serwisy które nie są wykonane w technologii RWD lub nie posiadają wersji mobilnej, po raz kolejny notują spadki zasięgu. To dosyć oczywiste, zwłaszcza w kontekście ostatnich zmian które przyniosły Mobile First Indexing (26 marca) i Speed Update (9 lipca). Google przykłada coraz większą uwagę nie tylko do jakości publikowanych treści, ale także do satysfakcji użytkownika z korzystania z serwisu. Witryny, które nie spełniają tych wytycznych, po raz kolejny tracą widoczność i zasięg organiczny.

Parenting.pl - zmiany widoczności

W następnym wpisie dowiesz się jak sprawdzić czy Twoja strona została dotknięta sierpniowym update’m. W kolejnym zastanowimy się jakie działania warto podjąć jeżeli serwis zanotował spadki widoczności. Zapraszam do lektury.

Komentarze

wpisów

W branży SEO od 2008 roku. Pracował jako Kierownik Projektów SEO w Trader, grupa Agora S.A. Aktualnie Senior SEO Specialist w Agencji Whites, administrator grupy "Pozycjonowanie stron WWW" na FB i freelancer SEO.